• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Tucson 1.6 CDRI MHEV

• isaiti
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
1 maand 3 weken geleden - 1 maand 3 weken geleden #59717 door isaiti
Tucson 1.6 CDRI MHEV werd gestart door isaiti
Goede morgen, Ik ben in het bezit van tucson N-line 1.6 CDRI MHEV  bwj 2022 na een promotieactie gekocht in 2024.

Ik heb op dit moment nog niet kunnen genieten van alle ondersteuningssystemen.

Zeilen: werkt zelden na slechts na ritten van min. 100 Km 

Ondersteuning bij accelereren  enkel in sportstand en dan slechts enkele seconden en dan niet meer. Dit was slechts een test.
Ik rij altijd in ECO modus met een gemiddeld verbruik na 49000 Km van 5.24 l/100 Km  of voor de nederlandse lezer  1 op 19.

Garage heeft alles nagemeten en zegt dat alle electrische metingen binnen de norm vallen.

48 V batterij :   43 V
meting op generator max 44 V laden.
12 V na nacht stilstaan in verwarmde garage  12.19 V  271 ENCA

Wat is er fout aan dit systeem
Iemand ervaring .et dit probleem bij mild hybride

Mvg 
francois

Laatst bewerkt 1 maand 3 weken geleden door isaiti.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 maand 3 weken geleden - 1 maand 3 weken geleden #59720 door MiDe
Beantwoord door MiDe in topic Tucson 1.6 CDRI MHEV
Het zeilen (of in ieder geval dat het systeem het aangeeft dat je het doet of kunt doen) werkt alleen als je de interne navigatie gebruikt.
Ik vind 1 op 19 voor een MHEV behoorlijk goed trouwens, aangezien de auto nooit op alleen elektriciteit rijd maar enkel af en toe ondersteund bij het optrekken. Op dit moment staat mijn gebruik op 1:17,3 (een HEV uit '21), in de zomer haal ik de 1:20 wel.

Update: Ik zie nu dat jij een diesel hebt, die zullen wel zuiniger zijn dan de benzine versies, dan weet ik niet of 1:19 goed of slecht is.
Laatst bewerkt 1 maand 3 weken geleden door MiDe.

Meer
1 maand 3 weken geleden - 1 maand 3 weken geleden #59721 door pantagifro
Beantwoord door pantagifro in topic Tucson 1.6 CDRI MHEV
Heb een soortgelijke ervaring gehad met mijn I30 MHEV wat zeilen betreft. Eerst veel km rijden en dan na een koffie pauze "reset van de boordcomputer" werkte alles zoals bedoeld. Garage heeft diverse keren de accu doorgemeten "was in de garantieperiode"  en altijd spanning boven 12,2 volt. Toen buiten de garantie een keer de auto geparkeerd na een rit van 300 km en bij terug komst geen toegang meer tot de auto accu was compleet leeg. Hyundai mobiliteitshulp gebeld en die stuurde de wegenwacht, auto werd met hulpaccu gestart en bij doorvragen kwam de reactie van de monteur dat de accu ooit bij mogelijk een beurt of op een andere manier te diep ontladen is geweest en daar door wordt het systeem verstoort accu geeft fout signaal naar de auto. Lang verhaal kort nieuwe accu laten plaatsen alles werkt ook bij lage temperaturen ongeacht wel of geen navigatie of zoals ik android auto met tomtom en garage zegt dat hebben we nog nooit meegemaakt is de eerste keer.
Laatst bewerkt 1 maand 3 weken geleden door pantagifro.

• isaiti
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
1 maand 3 weken geleden #59722 door isaiti
Beantwoord door isaiti in topic Tucson 1.6 CDRI MHEV
Laat mij de vraag anders stellen:
Zijn de batterijwaarden voldoende om de hulpsystemen te activeren:

48 V batterij  : maximaal spanning 43 V
Generator: max voltage 43.5 a 44 V   zou een spanning moeten leveren van 50 V om de accu te laden.
Volgens gegevens ( AI - Chatjpt) worden sommige hulpsystemen de gedeactiveerd als de spanning onderd 43 V komt

Geen antwoord bekomen van Hyundai Belgie.

Mvg

• isaiti
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
1 week 14 uren geleden #59821 door isaiti
Beantwoord door isaiti in topic Tucson 1.6 CDRI MHEV
In de Tucson MHEV zit een batterij van 44.4 Volt. Veiligheidsmarge ligt rond de 42.5 V. Deze marge is veel te klein om ondersteuning te bieden. 1 Start/Stop en batterij gaat volgensmij in veiligheid. Weer 70 Km rijden om hem te laten zeilen.
10 Keer met garage onderhandelt en alles laten uitmeten. Conclusie alles volgens de normen Hyundai. Voor mij is MHEV waardeloos.
francois