- Berichten: 556
- Ontvangen bedankjes 185
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?
- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?
- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.
Opladen PHEV
- marcob
- Platinum Member
Minder
Lees meer
7 maanden 2 dagen geleden #55018
door marcob
Ex Hyundai Tucson N-Line Sky PHEV, nu
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Beantwoord door marcob in topic Opladen PHEV
Ik zou voor een logootje op de lader geen Hyundai lader kopen maar een universele. De Hyundai lader is instelbaar qua amperes maar in de regel heb je deze op 10A staan. Bij 16A klapt deze er bij ons uit.
instelbaar lijkt mij dan ook overbodig.
instelbaar lijkt mij dan ook overbodig.
Ex Hyundai Tucson N-Line Sky PHEV, nu
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marquise4242
- New Member
Minder
Lees meer
- Berichten: 16
- Ontvangen bedankjes 15
6 maanden 4 weken geleden - 6 maanden 4 weken geleden #55067
door Marquise4242
Beantwoord door Marquise4242 in topic Opladen PHEV
Misschien handig om iets meer uitleg te geven over mijn keuze voor de mobiele lader.
De auto kan maar met 1 fase opladen. En ik heb thuis 3x25A hoofdaansluiting. Met een wallbox zou ik max met 25A kunnen laden, maar dan mag er verder niks op die fase gebruikt worden en dat gaat bij mij niet werken. Daarom heb ik een apart stopcontact in de garage gemaakt die op 1 fase zit met eigen 16A zekering in de meterkast. Hiermee kan ik zonder problemen met 16A opladen en daarmee is hij in max 4,5 uur van 10% naar 100%. Meestal snel genoeg.
Voor wie thuis een fase heeft kan het 1x40A of misschien 1x80A zijn. Als je 1x40 hebt en je gaat je auto op 32A opladen, heb je nog 8A over voor de rest van je woning. 8x23=1840W. Dan kan je al met moeite een frituurpan aanzetten of je loopt al het risico dat de hoofdgroep eruit knalt.
Met 32A laad de auto in max 2,5 uur op van 10% naar 100%. Voor dit verschil van 2 uur vindt ik het nauwelijks de moeite waard. De jaarlijkse aansluitkosten om mijn 3x25A naar 3x32A om te zetten zijn voor mij veel te groot. (van €250 per jaar naar €900 per jaar.)
Voor mij was duidelijk dat een laadpaal in elke vorm ook maar max 16A zou kunnen leveren voor mijn PHEV zou het alleen voor eventuele volgende auto's of bezoekers interessant zijn om een laadpaal met 3x16A te hebben voor 'snel' laden.
Yuri
De auto kan maar met 1 fase opladen. En ik heb thuis 3x25A hoofdaansluiting. Met een wallbox zou ik max met 25A kunnen laden, maar dan mag er verder niks op die fase gebruikt worden en dat gaat bij mij niet werken. Daarom heb ik een apart stopcontact in de garage gemaakt die op 1 fase zit met eigen 16A zekering in de meterkast. Hiermee kan ik zonder problemen met 16A opladen en daarmee is hij in max 4,5 uur van 10% naar 100%. Meestal snel genoeg.
Voor wie thuis een fase heeft kan het 1x40A of misschien 1x80A zijn. Als je 1x40 hebt en je gaat je auto op 32A opladen, heb je nog 8A over voor de rest van je woning. 8x23=1840W. Dan kan je al met moeite een frituurpan aanzetten of je loopt al het risico dat de hoofdgroep eruit knalt.
Met 32A laad de auto in max 2,5 uur op van 10% naar 100%. Voor dit verschil van 2 uur vindt ik het nauwelijks de moeite waard. De jaarlijkse aansluitkosten om mijn 3x25A naar 3x32A om te zetten zijn voor mij veel te groot. (van €250 per jaar naar €900 per jaar.)
Voor mij was duidelijk dat een laadpaal in elke vorm ook maar max 16A zou kunnen leveren voor mijn PHEV zou het alleen voor eventuele volgende auto's of bezoekers interessant zijn om een laadpaal met 3x16A te hebben voor 'snel' laden.
Yuri
Laatst bewerkt 6 maanden 4 weken geleden door Marquise4242.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: G-force
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- crosstourer13
- Junior Member
Minder
Lees meer
- Berichten: 27
- Ontvangen bedankjes 16
6 maanden 4 weken geleden #55068
door crosstourer13
Beantwoord door crosstourer13 in topic Opladen PHEV
Zoals ik lees heb jij dus een mobiele lader. Welke heb jij ? Het idee van een apart stopcontact en dan apart gezekerd in de meterkast was ook al bij mij opgekomen. Is ook niet zo spannend daar ik alleen van de meterkast moet doorboren naar de garage echter aanleggen dan wel door een elektricien in de meterkast want daar kom ik niet aan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Belgie
- Senior Member
Minder
Lees meer
- Berichten: 72
- Ontvangen bedankjes 9
6 maanden 4 weken geleden #55070
door Belgie
Beantwoord door Belgie in topic Opladen PHEV
Beste Youri ,
Het is natuurlijk te bekijken over wat je praat.
je schrijft steeds 3 x 25 of 3x 32 , en de vraag aan u is is dit 3x 220 volt
of 3x 400 volt.
Want dat maakt het verschil en er zijn nog gemeentes en steden waar 3 x 220 volt of 220 volt mono.
nu als het bij jou 3 x 400 volt is kan je gewoon kan je gewoon daar 1 fase van nemen en dan krijg je 220 volt mono.
Vriendelijke Groet
Het is natuurlijk te bekijken over wat je praat.
je schrijft steeds 3 x 25 of 3x 32 , en de vraag aan u is is dit 3x 220 volt
of 3x 400 volt.
Want dat maakt het verschil en er zijn nog gemeentes en steden waar 3 x 220 volt of 220 volt mono.
nu als het bij jou 3 x 400 volt is kan je gewoon kan je gewoon daar 1 fase van nemen en dan krijg je 220 volt mono.
Vriendelijke Groet
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- IX35Con
- Premium Member
Minder
Lees meer
- Berichten: 188
- Ontvangen bedankjes 24
6 maanden 3 weken geleden #55200
door IX35Con
Beantwoord door IX35Con in topic Opladen PHEV
Ik dacht even "Huh?", maar ik zie dat je uit België komt. In België bestaan er dacht ik 3-fase aansluitingen zonder 0. Die hebben dan altijd 220V op elkaar. In Nederland zijn "krachtstroom" aansluitingen altijd 3-fasen plus een 0. Elke fase heeft 220V op de 0, maar 400V op de andere fasen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Belgie
- Senior Member
Minder
Lees meer
- Berichten: 72
- Ontvangen bedankjes 9
6 maanden 3 weken geleden #55201
door Belgie
Beantwoord door Belgie in topic Opladen PHEV
Met krachtstroom zoals u het noemt in Nederland is dat bij ons 400 volt 3fasig + 0 + aarding = totaal 5 draden.
Inderdaad als ja daar 220 volt enkel fasig nog hebt neem je 1 + 0 = 220 volt.
in Belgie had men ook 3 x 220 volt dat waren vier draden 3 + 0 anders kon je niet aansluiten enkel fasig
Inderdaad als ja daar 220 volt enkel fasig nog hebt neem je 1 + 0 = 220 volt.
in Belgie had men ook 3 x 220 volt dat waren vier draden 3 + 0 anders kon je niet aansluiten enkel fasig
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.