• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Airco unit werkt niet goed

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #37242 door Fritske1978
Hoi Mensen,

Ik heb dus ongeveer een kleine maand mijn tucson uit 2005 en gister voor het eerst een rit gemaakt die verder is als de 20 minuten woon-werk verkeer, dus ook de motor goed op temperatuur kon komen. Toevallig ook meteen de eerste keer dat de buitentemperatuur wat hoger was, dus de airco zou zijn werk moeten doen (onder 4 graden werkt die zowiezo niet begreep ik).
Nu kwamen we er achter dat de verwarming niet helemaal werkt zoals verwacht.
We hebben de uitvoering met climate control, en ofwel ik snap er niks van, of hij werkt niet goed.
ondanks dat we de binnentemperatuur ingesteld hadden op 27°C bleef de auto koude lucht blazen. (niet gekoeld via de airco, maar gewoon buitenlucht)
Op een ander moment werd er wel weer warme lucht naar binnen geblazen.
Wanneer ik handmatig de airco inschakel, dan blaast deze wel degelijk gekoelde muffe stinkende lucht naar binnen.
Dus de airco kan zowiezo een opfrisbeurt gebruiken.

Maar de temperatuurinstelling klopt dus ook niet.
Ik heb garantie, maar de garage is niet om de hoek. Dus als ik zelf al wat dingen kan uitsluiten scheelt me dat weer een paar uur.
Is dit een bekend probleem met deze auto's? ik denk aan een defecte temperatuurzender of defecte kachelklep, maar is dit eenvoudig te checken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #37244 door Willie Wortel
Beantwoord door Willie Wortel in topic Airco unit werkt niet goed
Gauw terug naar je verkoper en laten verhelpen onder garantie ............zowel schoonmaken als afstellen
succes en we horen wel als dat lukt

:--)) :ear:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden - 5 jaren 1 maand geleden #37249 door MAS
Beantwoord door MAS in topic Airco unit werkt niet goed
airco unit is iets anders dan climate-control, maar dit terzijde.

Airco is feitelijk het airco systeem, dus pomp, condensor, verdamper, regelventiel en leidingen.
Verwarming is kachelslangen en kachelradiateur EN in kachelhuis de regelkleppen.
Climate-controle is het systeem welke bovenstaande twee samen regelt

Omdat de airco handmatig ingesteld wel koude lucht blaast, lijkt dit systeem in orde (op stank na). Maar dit kan ook na tijdje draaien weer verdwijnen, als de 'ontlasting' van de bacterieën op de verdamper zijn weggespoeld. Anders reiningen met een aircoreiniger op de verdamper. Is iets anders dan een 'luchtverfrisser' deze maskeert de geur, maar haalt niet de troep weg.

Verwarming?
De kachelradiateur kan verstopt zijn, dan wordt hij ook niet warm. Deze temperatuur is uit te lezen met de tester.

Blijft dus de instelling over... van de climate-controle.
Hier zijn meerdere faktoren die de oorzaak kunnen zijn.
-1.. de binnentemperatuursensor is vervuild/defect
-2.. het motortje van de sensor werkt niet. Binnenlucht komt niet goed langs de sensor en wordt dus verkeerd gemeten.
-3.. regelklepverwarming werkt niet, of niet goed.

Hoe te testen?
1 en 3 met Hyundai tester

2 kan je met een stukje wc-papier (1 bij 1 cm) doen. Climatecontrol aanzetten en stukje wc-papier voor roostertjeop climatecontrole houden, deze moet door motortje tegen roostertje aangezogen worden. Dan de climatecontrole uitzetten, na een paar seconden moet wc-papiertje vallen.

Maar er is ook een self-test. Hiermee kan je foutcodes uitlezen, maar niet altijd de juiste werking van de componenten.
Stel een sensor is niet defect, maar geeft een verkeerde waarde (bv 5 ipv 25 graden) dan zal deze niet als foutcode worden weergegeven. (bijvoorbeeld foutcode 15 en 16, maar geen foutcode voor JUISTE waarde)
Daarom: uitlezen en testen met Hyundai-tester.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF


Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 5 jaren 1 maand geleden door MAS.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fritske1978

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #37256 door Fritske1978
Beantwoord door Fritske1978 in topic Airco unit werkt niet goed
Bedankt voor de antwoorden. Terug naar de dealer kan altijd, maar ik dacht, als ik t zelf in een kwartiertje kan oplossen, dan kost t me geen halve dag om naar de dealer te gaan, daar wachten of auto achterlaten, etc.

Verwarming werkt wel als de auto koud is, vanavond nog ervaren. Dus de kachelradiateur lijkt goed te werken.

Ik heb de zelf test gedaan. Daar kwam geen fout uit.
Maar de test met t papiertje heb ik gedaan. Een dun papiertje blijft niet plakken op t roostertje, dus zal t ventilatortje niet werken. Ik zal komende week eens kijken of ik hem nog gangbaar krijg anders laat ik hem vervangen. Kom ik hier een beetje gemakkelijk bij?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #37264 door MAS
Beantwoord door MAS in topic Airco unit werkt niet goed
Ligt eraan hoe technisch je bent. Je hebt een v6, waarschijnlijk ook een automaat.

Dan eerst de pook verwijderen, daarna de afdekking van schakelmechanisme, dan de metalen plaat eronder verwijderen. Nu kan je bij onderste schroeven van middenpaneel.
Dan deze verwijderen, hierna kan je bij de climatemodule komen. Daarna de ventilator bereikbaar.
Maar anders een ritje Lelystad, krijg je een goede diagnose en kunnen we hopelijk het probleem ook in 1x fiksen.... afhankelijk of er ook iets echt stuk is.

Anders naar je garage.... je hebt garantie.

In geval van garantie zou ik eerst contact opnemen met verkoper, voordat zij zeggen dat je het zelf 'verkloot' hebt.

Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #37268 door Fritske1978
Beantwoord door Fritske1978 in topic Airco unit werkt niet goed
Ik durf te beweren dat ik best technisch ben ;) maar ben nog onbekend met hyundai.
En inderdaad, ik heb een automaat.
Maar ik denk in dit geval dat ik voor de garantie ga, en de dealer volgende week maar ga opzoeken om dit te fixen.

Mocht er op een later moment buiten de garantie om nog eens wat zijn, dan kan ik er een keer een tripje naar lelystad aan wagen. Bedankt voor de support!!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.