- Ontvangen bedankjes 515
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?
- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.
[Sonata NF 2010] G4KD Stottering
- Gerrit I30
-
- ++ Special member ++
-
Misschien komen we elkaar nog eens tegen tijdens een bijeenkomst van HCH en show je de sonata.
Is dit de enige dealer in de buurt anders zou ik naar een ander gaan.
:hlogo: :ear: :--)) succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- radium69
-
Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
- Ontvangen bedankjes 2
He Bolle, leuk je ook te zien hier op het forum. Stottert hij nu nog ?
yes
Lijkt erg te lijken op z'n broertje de IX35:
www.hyundaiclubholland.nl/index.php?opti...7&id=764&Itemid=3809
Zoals iemand daar al zei:
Milieuhik? Is dat als je vanuit stilstand weg rijdt in de 1, dat-ie dan bijna afslaat? En als je doorschakelt naar de 2 dat-ie ook even inhoudt bij lage toeren? Dan heb ik daar ook last van. Als je wat langer rijdt in de IX35 wordt het wel minder (je leert er mee omgaan) maar af en toe steekt het weer de kop op, en dan rij je van de parkeerplaats weg als een debiel...
Je voelt je dan als een debiel die niet kan autorijden.
Geld tevens ook voor 'rev hang' tijdens overschakelen.
Ondertussen zijn we alweer anderhalf jaar verder:
- Bobines vervangen
- Bougies vervangen
- Klepspeling gecontroleerd en OK bevonden.
- LPG systeem met de hand afgesteld en ge-optimaliseert.
- ECU meerdere keren 'gereset' en opnieuw laten inleren.
- Vacuumlekken gechecked en alles OK bevonden.
Aangezien ik ten einde raad ben, en 3 diverse garages (inclusief dealer) het ook niet kunnen vinden of zeggen dat het een producteigenschap is, is het tijd voor een volgende stap:
Chiptuning op maat.
Dit is mij inziens de laatste mogelijkheid om dat irritante milieu gedoe eruit te halen.
Voor de meekijkers:
ECU van een Sonata V met G4KD motor is Sim2k-141 (zelfde als IX35 met G4KD motor)
Dus chippen kan ook met behulp van een IX35 op mijn Sonata dus.
Vermogenwinst gaat het mij niet om, dat komt vanzelf als dat milieu gedoe er uit is.
Bonus: Op LPG kan ik dus 'mee tunen' dus i.v.m. euro 98 en hoog octaangehalte van LPG kunnen we ook de ontsteking aanpassen. Vervroegen etc.
Verwacht zelf meer als 170PK eruit te halen en een gezond 200NM koppel. Maar vooral beter gasrespons en géén gestotter / inhouden meer.
Zodra de auto op de rollerbank is geweest laat ik jullie meer weten.
Vorige auto liet een mooie winst (rollerbank dyno, back to back) van 138PK naar 146 PK zien en koppel van 180Nm -> 202Nm, op een atmosferische 2 Liter benzine.
- radium69
-
Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
- Ontvangen bedankjes 2
Maar de aanhouder wint!
Het stotteren is nu gelukkig verleden tijd!!
Het heeft een bult met geld gekost (circa €1500,-) om het allemaal te onderzoeken en uit te sluiten maar ik kan jullie met een gerust hart nu zeggen dat ik weet wat het probleem is!
Voor de mensen die dit gestotter herkennen... lees gedupeerden..., lees dan aandachtig mee...
Het betreft een door Hyundai verkeerd in geprogrammeerde functie in de ECU (lees: computer): ANTI JERK FUNCTION
Betreft dus zo een beetje alle handgeschakelde auto's met een G4KD motor en met ECU typenummer: SIM2K-141
ANTI JERK, zoals de naam al doet vermoeden, moet ervoor zorgen dat na het overschakelen de boel weer soepel op elkaar afgestemd is en je vloeiend kan schakelen. Het gevolg is alleen dat deze functie exact het tegenovergestelde doet van wat het beloofd...
Iedereen die ook maar enigszins een beetje normaal kan schakelen gaat tegen dit probleem aanlopen, want 'normale bestuurders' proberen de koppeling en schakelmomenten zo vloeiend mogelijk te laten verlopen.
Gevolg is dus gestotter... ook al heb je keurig netjes geschakeld. Je kunt dit ook goed merken met sportief rijden, je voelt dan een dipje na het schakelen om vervolgens de motor weer te voelen 'optrekken'.
Maarrrrrrr......... dat is nog niet alles.....
Hyundai heeft ook het gebruik van de VIS (Variabel Inlaat Spruitstuk) verkeerd toegepast... (waarschijnlijk vanwege milieu)
Van 600-2000 staat het inlaatspruitstuk op 'korte traject' Daarna staat deze van 2000-3000 op 'lange traject' en hierna 3000-4500 toeren op 'lange traject'.
Heel simpel gesteld: Bij weinig toeren 600-3500 wil je JUIST een lang traject hebben, voor een goede koppelcurve (goede aromatisering van je brandstofmengsel)
Bij 3500-6680 toeren wil je een kort traject hebben omdat je motor snel veel lucht moet krijgen zonder veel weerstand om de PK's op te bouwen.
Na correctie onderin meer koppel op deze atmosferische motor, geen wereldverschil, maar duidelijk merkbaar...
Volgende aandachtspunt: Stationair toerental, deze staat standaard op 600, leuk voor het milieu, maar niet fijn als je met deze auto rijd. Hierdoor moet je vaak extra gas geven bij het wegrijden, en gekoppeld met de anti jerk functie voel ik me dan als een halve jostie...
Resumé:
- Via bedrijf ECU uit laten lezen en deze aan laten passen met gewoon de originele software, dus NIET chippen e.d...
- Anti Jerk functie 'uitgezet'
- VIS toerentallen aangepast
- Stationair toerental aangepast
- extra: pingelbeveiliging iets soepeler gezet.
- extra2: Gaspedaal beter afgesteld, bij 30% gaf deze al '100%' volgas aan. (Zo is dit geprogrammeerd door Hyundai)
Gevolg:
- Lineare soepele acceleratie met wat vermogen onder de 3000RPM.
- Geen schokken meer met overschakelen, strak schakelen en vooral zeer vloeiend rijgedrag met acceleratie.
- Volgas van 1ste naar 2de naar 3de versnelling veel betere acceleratie, geen hikjes en dipjes.
- Veel minder zenuwachtig gedrag als je met je tenen het gaspedaal 'aait' bij lagere toerentallen, file rijden en dergelijke...
Kortom:
Een auto zoals deze hoort te rijden...
Het voelt alsof de auto als 'nieuw' rijd en perfect reageert op de bestuurder. Ik ben dus nu eindelijk tevreden...
Voor de mensen die dit topic lezen en ook hier last van hebben, ik heb een adres in GOES, Zeeland. Die dit allemaal voor jullie kan programmeren, het zal aanzienlijk minder geld kosten dan wat ik heb betaald, want ik heb het hele onderzoek (1 volle dag) afgetikt. Maar ik zou ieder aanraden om de problemen er uit te laten halen en de ECU verder te laten optimaliseren. Je auto rijd nu zo veel beter...
Hopelijk heeft iemand er wat aan, dit was een zoektocht met gigantisch veel frustratie en ook financiële gevolgen.
Als ik tijd heb zal ik nog wat plaatjes er bij plaatsen, heb nog wat foto's van de functies en waardes mogen noteren.
- Tucson V60
-
- Moderator
-
- Ontvangen bedankjes 946
Top dat het opgelost is en de garage zal je ook dankbaar zijn .
2013~2021 Tucson V6 2.7 - 2005 (geexporteerd)
2021~heden Volvo V60 T6 3.0 AWD Summun, Heico+K&N intake filter 340PK-520Nm (bwjr 2011)
- radium69
-
Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
- Ontvangen bedankjes 2
Onderzoekskosten zijn niet €1500,-Dit soort berichten zijn geweldig en onze dank daarvoor . Nu weet ik niet waar je dit hebt laten doen maar die garage is er nu ook wijzer van geworden en ze hebben je geen korting gegeven? Onderzoekskosten a €1500 vind ik toch even niet echt om heel erg blij van te worden.
Top dat het opgelost is en de garage zal je ook dankbaar zijn .
Het is wat ik totaal heb uitgegeven bij alle garages die ‘dachten’ het te kunnen oplossen… (Lamda vervangen, kvs sensor vervangen, kleppen inspectie, bobines vervangen, bougies, compressietest…)
Daadwerkelijke kosten voor mij! bij het laatste bedrijf zullen op ~€800,- zitten.
Nu het probleem bekend en opgelost is zal het een kwestie zijn van:
- ECU software uitlezen
- ECU software aanpassen met de juiste waardes van mijn ‘onderzoek’
- ECU software schrijven
- Proefrijden met klant
Dit zal aanzienlijk minder kosten dan wat ik heb uitgegeven, ik schat max zo een €400,- op basis van 4u.
Laatste bedrijf wat verstand van zaken heeft, heet: Auto Diagnose Goes.
Alle andere garages en dealers hebben alleen facturen zitten schrijven en het probleem nooit opgelost!
Schandelijk, maar zo complex is het probleem!
Vandaar ook de ‘jacht’ van twee jaar om het probleem op te lossen… zit hem dus gewoon in de zeer slecht geschreven software van Hyundai! (Wat blijkbaar vaker gebeurd, en ook bij andere merken)
Dealer melde toen na aanschaf en 3x onderzoek: Auto rijd zoals deze hoort. Het is een ‘product’ eigenschap.
Dealer l.lt uit zijn nek en liegt, het is software met keiharde fouten er in geprogrammeerd.
De incapabiliteit van Dealers (dit is niet mijn eerste Rodeo) is gewoon bizar.
Hopelijk heeft iemand er wat aan zodat diegene, tijd, geld en vooral veel ergernis kan besparen!
- Tucson V60
-
- Moderator
-
- Ontvangen bedankjes 946
Heb er destijds bij de Tucson ook over geschreven hier op HCH. Plots stil vallen(geheel dood) van de wagen en ze konden het niet vinden en zagen niks met uitlezen. Daar wilde ze toen even meer als 400euro voor cashen en het was niet opgelost/gevonden, de toon van mij wordt dan toch heel anders.
Toevallig loopt er net 2 weken een monteur die van een algemene garage afkwam en die had dit 2x eerder al meegemaakt bij de Tucson. Pakte meteen de koe bij de horens en verving het Main en Brandstof relais en de stekkers onder de zekeringkast werden nogmaals goed aangedrukt. Nooit meer een probleem gehad, zo simpel was het.
Wat je schrijft is nu idd wat duidelijker en begrijpelijk maar dan nog blijft het een hoop geld. Jij hebt de oplossing, super dat je heb gedeeld.
2013~2021 Tucson V6 2.7 - 2005 (geexporteerd)
2021~heden Volvo V60 T6 3.0 AWD Summun, Heico+K&N intake filter 340PK-520Nm (bwjr 2011)