• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

1 Koplamp gedimd, spanningsverschil.

Lees meer
7 jaren 4 dagen geleden #28126 door Lowieke
Hallo mensen!

Mijn eerste post hier, hopelijk in het goede kopje, als dit onder 'technische vragen' thuishoort hoor ik het graag!

Ik heb een Excel 1.3 uit omstreeks '95 en ik heb een probleem met mijn rechter koplamp. Als ik het normale licht aanzet blijft de rechter lamp gedimd. Hij reageert wel op aan- en uitzetten en ook tussen stads- en gewoon licht zie je verschil. Het groot licht werkt prima en ook de stadsverlichting is in orde (voor zover ik kan zien).

Ik heb uiteraard een andere lamp erin gezet, maar hiermee is het probleem niet verholpen. Ook bij het omwisselen van de linker met de rechterlamp blijft het probleem bestaan. Ook heb ik alle zekeringen gecheckt en deze zijn in orde!

Hierop ben ik eens de spanning op de lampen door gaan meten.

Bij de goede lamp kwam ik op deze waarden:
tussen links (bruin) en boven (rood) : 11V
tussen boven (rood) en rechts (rood/groen): 7.5V
tussen links (bruin) en rechts(rood/groen): 3V
Fototje goeie lamp

Bij de slechte lamp:
tussen links (bruin) en boven (blauw) : 4+/-V
tussen boven (blauw) en rechts (rood): 7.5V
tussen links (bruin) en rechts (rood): 3V
Fototje slechte lamp

Het lijkt er dus op dat er een probleem is met de spanning tussen de linker en de bovenste/middelste pen.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn??

Bedankt alvast voor de reactie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 4 dagen geleden #28128 door Tucson V60
Welkom op het forum en wat je zeker goed hebt gedaan is te meten bij de koplamp. Wat mij direct opvalt bij de slechte lamp is de oxidatie aan de klem en probeer dit eerst eens te reinigen. Kijk dat ook even naar een mogelijke stekker op de koplamp unit en reinig deze met vb remmenreiniger en na het vervliegen van de vloeistof met een beetje siliconenspray ter bescherming. Hier riekt naar een slecht contact in de stekker verbindingen.

Volvo V60 T6 3.0 6cyl AWD(2011)Summun, Heico tuned 340PK-520Nm, (K&N filter)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 4 dagen geleden - 7 jaren 4 dagen geleden #28129 door Morgoth
Welkom.
Goed dat je gemeten hebt maar helaas niet op de goede manier. Zet de min-draad van je meter eens op de minpool van de accu en meet dan de drie aansluitingen op de stekker van de lamp zonder dat deze erin zit. Ik gok dat je geen verschillen meet tussen links en rechts.
Je hebt waarschijnlijk een massafout. De spanningsaanvoer is dus waarschijnlijk wel goed maar de afvoer niet. Loop de massa eens na en kijk of de aansluiting mooi schoon is. Hij zal ergens onder een bout op de carrosserie zitten. Als hier roest tussen zit heb je weerstand waardoor de lamp zwak gaat branden.

Kona electric 2019
Na de zomer 2024 een Ioniq 6
Laatst bewerkt 7 jaren 4 dagen geleden door Morgoth.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 4 dagen geleden - 7 jaren 2 dagen geleden #28138 door MAS
Beantwoord door MAS in topic 1 Koplamp gedimd, spanningsverschil.
Beste allen...

Hyundai is een leuk merk en zet regelmatig de monteurs en rijders op een verkeerd been. Hebben veel auto's voor de H4 lampen 2 voedingen (dimlicht en grootlicht) en 1 massa, dan doet Hyundai vooral bij de oudere modellen het net andersom. Op de 'min' staat dus een continue harde 12volt. en de plusjes zijn dus minnetjes en worden door de stuurschakelaar aan massa gelegd.

Snelle diagnose:
Trek bij de goede lamp de stekker los. Brandt dan de slechte lamp nog?
Ja... probleem in voeding of massa
Nee... probleem in voeding (waarschijnlijk zekering defect)

Uitgebreide diagnose:
-Zet de verlichting uit.
-Neem de stekkers los. (links en rechts)
-Meet op de GOEDE stekker op welke pen je 12volt krijgt. Is dit het geval dan heb je dus mijn bovenstaande systeem.
-Meet op de SLECHTE stekker op dezelfde pen ook de spanning. Heb je daar geen spanning? Zekering defect of onderbreking
-Sluit de SLECHTE stekker weer op de lamp aan. (GOEDE STEKKER niet aansluiten)
-Zet de verlichting aan. Meet nu de spanning over de accu (dus plus naar min)
-Meet nu tussen de min van de accu en de pen waar je 12volt had.
- Als het goed is, moet je nog steeds dezelfde accuspanning meten of maximaal een 0,5vcolt lager
- Is dit meer dan 0,5 volt dan heb je een spanningsverlies in de plusdraad
- Meet je weinig of geen verschil, dan gaan we door naar de min-zijde
- Meet nu tussen de pen waar je 12volt had en een andere pen.
- Doe dit voor beide pennen.
- De mindraad van het dimlicht cq grootlicht zal dus 0 tot 0,5 volt moeten zijn. De spanning over de lamp dus maximaal 1 volt lager dan de accuspanning.
- Zolang het grootlicht dus UIT is, zal het spanningsverschil op de ene pen 0 volt zijn en de ander 12volt (wordt namelijk niet aan massa gelegd)

Hierna kan je dus weer verder gaan meten aan de mindraad....

Zoek eens op v4-meting. Dan snap je nog beter wat ik bedoel....
Probleem is dat bij een massa of voedingsprobleem de stroom zelf een weg gaat zoeken. Waarschijnlijk zie je ook beide gloeidraden in de ene lamp lichtjes gloeien.
Heb je alle zekeringen fysiek gecontroleerd of met een multimeter?
Want bij deze systemen gaat namelijk 1 lamp half branden als de zekering stuk is. Echter meet je dus op de zekering wel aan beide kanten een spanning. TOTDAT JE DE LAMPEN AAN ZET. Dan meet je op de ene poot van de zekering gewoon 12v en op de andere zijde maar 5 volt.
Waarom? omdat bij de lampen UIT de goede zekering 12volt op de draad naar bv de linkerlamp zet, die gaat door de lamp naar de gemeenschappelijke massadraad (welke weer naar de stuurschakelaar gaat), via de gemeenschappelijke massa gaat de stroom dus naar de rechterlamp, door de lamp heen naar de pluszijde, deze gaat weer naar de zekeringkast en daar meet je dus aan de andere zijde van de kapotte zekering 12v. En aan de accuzijde van de zekering staat dus ook 12v. Dus de zekering lijkt heel.
Zo'n test ook in Korea gehad. Ik had deze storing binnen een paar minuten opgelost. Ook omdat ik dit soort metingen vaker op een Trajet (zelfde systeem) had uitgevoerd.

Tja.... de meeste Hyundai's en systemen ken ik van binnen en van buiten. Ken dus ook de valkuilen :)

Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.
Laatst bewerkt 7 jaren 2 dagen geleden door MAS.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RuudH

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 3 dagen geleden #28142 door Lowieke
Beste allen,

Bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties!

Ik ga alle genoemde oplossingen zsm uitproberen (vandaag helaas nog geen tijd) en hopelijk kan ik het vinden.
Ik laat de resultaten hier weten!

Mvg,
Lowieke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 2 dagen geleden #28149 door MAS
Beantwoord door MAS in topic 1 Koplamp gedimd, spanningsverschil.
De metingen wijzen er trouwens ook op dat de zekering of de plusdraad defect is:

Zie hier de uitleg van jouw metingen:



Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.