• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Bij hoeveel KM bougies vervangen 1.0 t-gdi

  • M_25
  • Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
Lees meer
4 jaren 5 maanden geleden - 4 jaren 1 maand geleden #39428 door M_25
Hallo allemaal,

Weet iemand of er "gewone" bougies of Iridium bougies in de 1.0 t-gdi zitten? Las eens in het onderhoudsboekje dat de eerste 60.000km meegaat en de Iridium 150.000km. Iets in die richting in ieder geval.

Alvast bedankt
Laatst bewerkt 4 jaren 1 maand geleden door M_25.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 5 maanden geleden #39441 door Willie Wortel
Zolang ie goed en zuinig genoeg rijdt zijn irridium bougies echt probleemloze langlopers en mijns inziens het geld waard,
wel zelf in de gaten houden na een paar jaar want ze kunnen natuurlijk ooit eens minder worden
De volgende gebruiker (s) zei dank u: M_25

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • M_25
  • Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
Lees meer
4 jaren 1 maand geleden #40410 door M_25
Hallo Willie,

Inderdaad, dat geloof ik zeker. Het punt helaas is dat niemand echt weet wanneer de bougies vervangen moeten worden bij deze 1.0 t-gdi motor. De een zegt 75.000, boekje zelf zegt 60.000 of 150.000 km.

Dus binnenkort ga ik ze dan maar uit voorzorg vervangen. Auto heeft flink wat kilometers erop zitten inmiddels.

Mijn vraag is, wat is de juiste aanhaalmoment voor de bougies. GDS zegt 14,7 Nm - 24,5 Nm. Hier zit een hele grote speling tussen. De bougies die ik erin wil stoppen mag ik met max 25 Nm aandraaien. Dus in feite zou ik de bougies dus met 24,5 Nm kunnen aandraaien. Maar is 20 Nm of 22 Nm bijvoorbeeld niet beter, om het zekere voor het onzekere te nemen en niet de cilinderkop te beschadigen?

Iemand een wijs idee?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • M_25
  • Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
Lees meer
3 jaren 10 maanden geleden - 3 jaren 10 maanden geleden #41197 door M_25
Hallo allemaal,

Ik heb on-line Iridium bougies besteld. De bougies zitten in hun originele doosje zonder bescherming om de schacht. De elektrode is dus niet beschermd. Normaliter zie je een kartonnetje zodat de metalen punt van de bougie niet buigt.

Op het eerste gezicht lijkt niets verbogen te zijn maar heb helaas geen voeler bij de hand om de elektrodenafstand te meten.

Ik zit nu met het probleem of de elektrodenafstand wel of niet 100% correct is. Want de 3 bougiesdoosjes lagen los in de grote doos waar ik ook andere artikelen voor de auto mee heb besteld.

Is het gangbaar dat een bougie zonder kartonnetje in een doosje zit?
Laatst bewerkt 3 jaren 10 maanden geleden door M_25.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 10 maanden geleden #41206 door Warmentuuter
normaal gesproken zit er een hulsje om het schroefdraad heen en zitten ze in een kartonnen doosje.
Maar je moet wel de afstand van de elektrode nameten of deze juist is voor je deze in de motor draait.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.