• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Niet lekker schakelen

  • M_25
  • Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
Lees meer
7 jaren 1 maand geleden #27217 door M_25
Niet lekker schakelen werd gestart door M_25
Hallo allemaal,

Ben nieuw hier en heb even het een en ander doorgelezen. Een leuke en prettige forum moet ik zeggen B)

Sinds kort hebben we een I20 met een 1.0 T-GDI motor. De motor is zeer prettig in gebruik. Helaas schakelt de auto niet fijn voor een nieuw exemplaar. De eerste versnelling en de achteruit gaan nogal zwaar en de overige versnellingen gaan hakerig. De versnelling valt niet lekker erin om het maar zo te noemen. Je moet nogal wat kracht zetten en daarnaast haakt het iets tijdens het erin duwen van de versnelling. Is dit kenmerkend voor deze type motor of klopt er iets aan de auto niet? Heeft iemand hier ervaringen met deze type motor en versnellingsbak?

Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 1 maand geleden #27223 door Thomas
Beantwoord door Thomas in topic Niet lekker schakelen
Ik denk dat je even moet wennen aan de nieuwe auto en de nieuwe schakelbak. Datzelfde had ik ook met m'n nieuwe i10 na 15 jaar in een Ford Fiesta bak te hebben geroerd. Het is net als met nieuwe schoenen, ze moeten even inlopen. Ik merk wel dat de synchronisatie niet zo soepel loopt als ik gewend was en foutjes bij het schakelen worden genadeloos afgestraft door ratelende tandwielen, vooral in de achteruit omdat die rechte tandwielen heeft. Veel plezier met je nieuwe i20.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • M_25
  • Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
Lees meer
7 jaren 1 maand geleden - 7 jaren 1 maand geleden #27227 door M_25
Beantwoord door M_25 in topic Niet lekker schakelen
Hallo Thomas,

Misschien heb je wel gelijk wat het wennen betreft. Maar heb al een aantal keren gehad dat hij niet in de 1 wilde. Ik hoor gelukkig geen geratel of andere geluiden wat dat betreft. We hebben inmiddels al een paar duizend kilometers gereden maar soepel gaat het bij lange na niet. We schakelen met voorzichtigheid uiteraard, geen wild gedoe.

Ik vraag me af of de schakelkabels goed zijn afgesteld. Of dat de koppeling niet geheel goed vrijkomt omdat er bijv. lucht in het systeem zit. Het zou ook kunnen dat er te weinig olie in de bak zit maar dit zou niet mogen denk ik.

Dit soort schakelgedrag zie je typisch bij auto's die veel kilometers hebben gelopen en/of veel verschillende eigenaren hebben gehad. Of gaat een nieuwe bak juist na een tijd pas vloeiend schakelen??
Laatst bewerkt 7 jaren 1 maand geleden door M_25.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 1 maand geleden - 7 jaren 1 maand geleden #27229 door Thomas
Beantwoord door Thomas in topic Niet lekker schakelen
Hallo M,
Als het echt storend is, en niet zoals je mag verwachten van een nieuwe auto, zou ik even teruggaan naar de dealer om e.e.a. te laten controleren en eventueel opnieuw te laten afstellen.
Laatst bewerkt 7 jaren 1 maand geleden door Thomas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • M_25
  • Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
Lees meer
7 jaren 1 maand geleden #27236 door M_25
Beantwoord door M_25 in topic Niet lekker schakelen
Langs de dealer ga ik een der dezen dagen. Vroeg me alleen af wat de ervaringen van andere rijders waren.

En inderdaad, een goede auto hoort gewoon bij aanvang direct goed te schakelen. Uit ervaring weet ik dat een minder goed schakelende bak op termijn alleen maar slechter gaat schakelen ipv beter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 1 maand geleden #27238 door Warmentuuter
Beantwoord door Warmentuuter in topic Niet lekker schakelen
Als je er geen goed gevoel bij hebt moet inderdaad terug gaan naar de dealer.
Het kan wel voorkomen dat de eerste versnelling en de achteruit er moeilijk in gaan maar dat komt omdat die niet zijn gesynchroniseerd.
Daar heeft de ene meer last van als de andere.
Maar laat er eens naar kijken zou ik zeggen.
De i20 staat niet bekend als slecht schakelende auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.