• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png

Achter spoiler geplaatst

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden - 4 jaren 9 maanden geleden #38344 door Tucson V60
Had m vorige jaar al laten komen via Trendy auto en nu was de tijd er om deze te gaan spuiten en plaatsen. Deze laten spuiten bij een bedrijf kost je al gauw een €200-250 en dat vond ik toch net ff te veel van het goede. Nu was ik afgerond €50 kwijt voor de spuitverf en blanke lak. Nog een €15 bouwmarkt en de rest had ik nog liggen.
Ondanks dat ik geen schilder/spuiter ben is het toch redelijk gelukt maar ging niet helemaal van harte. Dit laatste had meer met de blanke lak te maken en die wilde maar niet uitharden. De truc zit m in niet meerdere dunne laagjes maar geleidelijk dik op zetten en deze zal dan ook glad opdrogen. Omdat we niet over een droogcabine beschikken(de meeste) kun je met de föhn een beetje helpen maar enige dagen laten drogen helpt ook. Voordeel had ik hiermee wel dat het redelijk warm was de afgelopen dagen dus dat heeft meegeholpen.
Het 'redelijk gelukt' slaat ook op de kleur die ik m eerst had gegeven, zwart metallic en bij nader inzien toch maar niet was niet echt mooi. Hij is een tintje donkerder rood geworden en dat misstaat niet. Vind het wel jammer dat de bijgeleverde kit absoluut te weinig is (40ml) dit had zeker 80ml mogen zijn. Ik heb aanvullend zwarte Bison Polymeer lijmkit gebruikt (Gamma).
Bij de de papieren zit ook op maat de tekening voor de plaats waar je de Links en Rechts de 7mm gaatjes moet boren. Mocht je dit ook zelf gaan doen adviseer ik om deze eerst op maat te knippen en dan op de wagen te plakken met schilderstape en dan voorzichtig met de spoiler met de 2 ingedraaide draad eindjes de juiste positie te bepalen en dan een afdruk te maken in het papier zodat je precies weet waar je moet boren. Dan met een centerpons een paar zachte tikjes geven op de plaats waar je moeten boren. Dit is om uitschieten te voorkomen met een kras als gevolg. Gebruik van schroef/boormachine is zeker aan te raden met variabele snelheid.
Op de plaats waar de moeren komen binnenkant achterklep de rubbers verwijderen en plak hier wat tape om nog iets van het boorslijpsel op te vangen. Mocht je stopverf hebben is dit misschien nog beter, dit verwijder je weer als je klaar bent. Mocht je een afbramer hebben gebruik deze om de bramen weg te halen. Seal het gat met een roest seal of in mijn geval roestwerende primer van de Action die snel droog is maar Fertran of Novirox zou ook kunnen. De bijgeleverde sluitring en moeren heb ik niet gebruikt maar deze zijn vervangen voor kraagmoeren met kartelrand.
De bovenkant van de achterklep goed schoonmaken met spiritus of glasreiniger o.i.d. zodat deze vetvrij is. Breng de kit aan op de aangewezen plaatsen (liefst verf op die plaats weg halen) en plaats deze voorzichtig met de m6 draad eindjes en dan druk m iets aan. Je hebt even de tijd maar wacht niet te lang voor het goed aandrukken van de spoiler. Let op dit moet in 1 handeling en hierna niet meer verwijderen!
Nu volgt er een uitdaging waarbij ik een punttang en mijn vingers heb gebruikt om de kartelmoer aan de binnenkant er op te krijgen, daarom de ring en moer niet gebruikt. 3x scheepsrecht was hierop van toepassing en hij viel niet in de klep (oeff) en deze met ringsteeksleutel 10 aandraaien met beleid(vast is vast) en dan minimaal >>15-25kg aan gewicht op de spoiler leggen om deze goed te kunnen aandrukken en laat deze minimaal 8uur zo liggen. Mocht deze toch nog niet goed aansluiten is afdichten met zwarte siliconen kit ook een oplossing. Let op dat er 2 sleuven zitten om het water van boven de spoiler naar beneden te kunnen laten lopen links en rechts naast de draad eindjes.
Toch weer een geslaagde actie en geeft net ff iets meer aan de wagen.
Hieronder nog wat foto's.








Volvo V60 T6 3.0 6cyl AWD(2011)Summun, Heico tuned 340PK-520Nm, (K&N filter)
Laatst bewerkt 4 jaren 9 maanden geleden door Tucson V60.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #38346 door Warmentuuter
Beantwoord door Warmentuuter in topic Achter spoiler geplaatst
Geef zeker iets meer aan de auto.
Mooi gedaan de spoiler!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tucson V60

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.