- Ontvangen bedankjes 0
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?
- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?
- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.
Diagnose gezocht voor motor storing / overslag
- Andy Getz
-
Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
1 maand 2 dagen geleden - 1 maand 2 dagen geleden #59767
door Andy Getz
Hopelijk kan iemand hier op het forum helpen met een diagnose...
Bij mijn 2004 1.6 Hyndai Getz staat het motorstoring lampje al bijna een jaar aan.
Drie verschillende monteurs hebben geprobeerd om het probleem op te lossen zonder succes.
Bij een warme start en stationair draaien (1000rpm) loopt de motor te stotteren en het motorstoring licht gaat knipperen. Bij gas geven gaat de motor gewoon redelijk goed draaien en blijft het licht permanent aan.
Rijdend merk je dan weinig van dit probleem. Bij gas geven loopt het best ok, je voelt af en toe wel heel subtiel kleine haperingen, vooral op lage toeren.
Ook bij een koude start zijn er geen problemen.
De belangrijkste foutcodes zijn:
PS0300 Willekeurige meervoudige cylinder overslag
PS0304 Cylinder 4 Overslag
Het volgende is al vervangen: bougies, bougiekabels, bobine, stationair regelklep.
Daarnaast zijn de injectoren schoongemaakt (de Getz loopt wel iets beter sindsdien, maar de foutmeldingen zijn dezelfde gebleven).
Heeft iemand enige idee wat de oorzaak kan zijn?
Diagnose gezocht voor motor storing / overslag werd gestart door Andy Getz
Hopelijk kan iemand hier op het forum helpen met een diagnose...
Bij mijn 2004 1.6 Hyndai Getz staat het motorstoring lampje al bijna een jaar aan.
Drie verschillende monteurs hebben geprobeerd om het probleem op te lossen zonder succes.
Bij een warme start en stationair draaien (1000rpm) loopt de motor te stotteren en het motorstoring licht gaat knipperen. Bij gas geven gaat de motor gewoon redelijk goed draaien en blijft het licht permanent aan.
Rijdend merk je dan weinig van dit probleem. Bij gas geven loopt het best ok, je voelt af en toe wel heel subtiel kleine haperingen, vooral op lage toeren.
Ook bij een koude start zijn er geen problemen.
De belangrijkste foutcodes zijn:
PS0300 Willekeurige meervoudige cylinder overslag
PS0304 Cylinder 4 Overslag
Het volgende is al vervangen: bougies, bougiekabels, bobine, stationair regelklep.
Daarnaast zijn de injectoren schoongemaakt (de Getz loopt wel iets beter sindsdien, maar de foutmeldingen zijn dezelfde gebleven).
Heeft iemand enige idee wat de oorzaak kan zijn?
Laatst bewerkt 1 maand 2 dagen geleden door Andy Getz.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 2bRon
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Ontvangen bedankjes 2
1 maand 1 dag geleden #59771
door 2bRon
Beantwoord door 2bRon in topic Diagnose gezocht voor motor storing / overslag
Wat je nu nog kan gaan controleren;
Injector controleren
Het is raadzaam om de injector van cilinder 4 te verwisselen met die van een andere cilinder. Wanneer de storing zich vervolgens naar de andere cilinder verplaatst, is de injector defect.
Vacuüm controleren
Controleer het inlaattraject op mogelijke vacuümlekkages. Denk hierbij aan vacuümslangen, aansluitingen en eventuele scheuren in slangen of componenten.
Compressie meten
Voer een compressietest uit om mechanische problemen uit te sluiten, zoals versleten of verbrande kleppen, een defecte koppakking of versleten zuigerveren.
Kabelboom en aansluitingen controleren
Controleer de kabelboom van de injectoren en bobine op beschadigingen. Controleer tevens de connectoren op slechte contacten, corrosie of een slechte massa.
Succes!
Injector controleren
Het is raadzaam om de injector van cilinder 4 te verwisselen met die van een andere cilinder. Wanneer de storing zich vervolgens naar de andere cilinder verplaatst, is de injector defect.
Vacuüm controleren
Controleer het inlaattraject op mogelijke vacuümlekkages. Denk hierbij aan vacuümslangen, aansluitingen en eventuele scheuren in slangen of componenten.
Compressie meten
Voer een compressietest uit om mechanische problemen uit te sluiten, zoals versleten of verbrande kleppen, een defecte koppakking of versleten zuigerveren.
Kabelboom en aansluitingen controleren
Controleer de kabelboom van de injectoren en bobine op beschadigingen. Controleer tevens de connectoren op slechte contacten, corrosie of een slechte massa.
Succes!
- Andy Getz
-
Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Ontvangen bedankjes 0
2 weken 6 dagen geleden - 2 weken 6 dagen geleden #59800
door Andy Getz
Beantwoord door Andy Getz in topic Diagnose gezocht voor motor storing / overslag
Bedankt voor de tips Ron.
De injectors zijn verwisseld maar helaas blijft de foutmelding gelijk, dus het ligt waarschijnlijk niet aan die ene injector. Wel gek dat de auto beter rijdt sinds de injectors schoongemaakt zijn, de monteur zegt dat ook andere onderdelen van het injector systeem het probleem kunnen veroorzaken.
De compressie is ook gemeten en er zijn geen problemen ontdekt.
Het enige wat overblijft is het vacuum controleren . Dat heeft de monteur niet gedaan. Kabelboom en aansluitingen injectoren controleren neem ik aan van wel.
Zijn advies is "wacht tot het probleem erger wordt, dan kom terug".
Ik ben geen monteur, maar wel een klusser.
Zijn er onderdelen van het injector systeem die mogelik het probleem veroorzaken, die ik zelf zou kunnen vervangen?
Ik kan me voorstellen dat om het vacuum te controleren heb je speciale apparatuur voor nodig. Maar zou ik ook zelf (een deel van) deze controle kunnen doen? Zijn er ergens instructies hiervoor?
De injectors zijn verwisseld maar helaas blijft de foutmelding gelijk, dus het ligt waarschijnlijk niet aan die ene injector. Wel gek dat de auto beter rijdt sinds de injectors schoongemaakt zijn, de monteur zegt dat ook andere onderdelen van het injector systeem het probleem kunnen veroorzaken.
De compressie is ook gemeten en er zijn geen problemen ontdekt.
Het enige wat overblijft is het vacuum controleren . Dat heeft de monteur niet gedaan. Kabelboom en aansluitingen injectoren controleren neem ik aan van wel.
Zijn advies is "wacht tot het probleem erger wordt, dan kom terug".
Ik ben geen monteur, maar wel een klusser.
Zijn er onderdelen van het injector systeem die mogelik het probleem veroorzaken, die ik zelf zou kunnen vervangen?
Ik kan me voorstellen dat om het vacuum te controleren heb je speciale apparatuur voor nodig. Maar zou ik ook zelf (een deel van) deze controle kunnen doen? Zijn er ergens instructies hiervoor?
Laatst bewerkt 2 weken 6 dagen geleden door Andy Getz.
- 2bRon
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Ontvangen bedankjes 2
2 weken 1 dag geleden - 2 weken 1 dag geleden #59813
door 2bRon
Beantwoord door 2bRon in topic Diagnose gezocht voor motor storing / overslag
Jammer dat het uitgevoerde werk geen resultaat heeft opgeleverd. Omdat er ook een P0300 (random misfire) aanwezig is, is het verstandig om naar meer algemene oorzaken te kijken, zoals valse lucht (een vacuümlek) of een sensorprobleem (bijvoorbeeld MAP/MAF) dat het mengsel of de ontsteking van meerdere cilinders verstoort.Ik raad aan om het vacuümsysteem goed te controleren. Wat je zelf visueel kunt doen, is de vacuümslangen nakijken: controleer of ze niet geknikt zijn, poreus zijn geworden of misschien los zitten. Let daarbij ook op mogelijke lekkages rond het inlaatspruitstuk en de vacuümslangen achter de motor.Daarnaast kunnen een verstopte brandstoffilter, lage brandstofdruk of een sterk vervuild gasklephuis/inlaat ook soortgelijke klachten veroorzaken. Ik ga er echter vanuit dat deze punten inmiddels al gecontroleerd zijn.
Laatst bewerkt 2 weken 1 dag geleden door 2bRon.